söndag 27 februari 2011

Bröllopstårta

Så fort jag hör någon berätta att de varit gäster på ett bröllop ställer jag frågan: Vad var det för tårta? Många gånger får jag inget svar på frågan. Hur kommer detta sig? Kan det vara så att inte alla människor tycker att tårtan är det viktigaste?

Jag har ju förmånen att träffa några blivande brudpar per år när de kommer till mig och skall prova fram sin alldeles egen, unika bröllopstårta. Endel har inte så mycket tankar, önskemål eller ideér förutom att den skall innehålla choklad (annars hade de inte kommit till Minas Chokladstudio ;-)). Sedan har vi de som har en dröm och vision om hur det skall vara med smaker, färger och konsistenser. Efter en provsmakning och lite tårt-coaching från mig faller bitarna på plats. En tredje variant vet exakt hur det skall vara och smaka. Då blir det en ännu större utmaning för mig. Jag får nästan krypa in i hjärnan på paret och ta del av det som rör sig där inne. Dessa par vet exakt vilka mönster och strukturer som skall användas, färgkombinationer, smaker och konsistenser som följer genom hela middagen.

Minas Chokladstudio har precis inlett ett samarbete med Eco-Bröllop i Sverige. Här väljer brudparen miljösmarta lösningar, ekologiska och närproducerade råvaror efter säsong. Det må jag säga ligger i tiden.

Det är allt detta som gör bröllopstårtskapande så fantastiskt och jag tror att gästen kommer lättare ihåg en väl genomtänkt bröllopstårta än en helt vanlig princess med lite extra marsipanrosor på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar