tisdag 28 juni 2011

Muscovado - fyllig mörk choklad med råsocker

Till den stora Chokladfestivalen i Stockholm 2003, skapade jag en ny pralin. Då började det bli trendigt med råsockret från Maurizius, Muscovadosocker. Jag älskar muscovadossocker och använder det i kakor och chokladdrycker. Fick ett tips om en muscovadogravad lax också som jag ännu inte har provat.

Under de intensiva veckorna inför Chokladfestivalen åt jag nog en hel plåt med Muscovadopraliner, de var så goda. Tror att jag föråt mig, för det är inte en av de praliner jag brukar bli sugen på nu för tiden, men tillsammans med ett glas ädelvinsvinäger smaksatt med förföriska örter vid namnet Tears of Cleopatra kan det slinka ned en och annan muscovadopralin.

Jag smälter sockret i grädden med lite honung. Mixar till en slät massa tillsammans med mörk choklad. Tillsätter en klick smör och en skvätt mörk rom. När tryffeln har en spritsbar konsistens spritsar jag den med krusig tyll på bakplåtspapper. Nu får den vila till nästa dag i rumstemperatur till nästa dag då den pudras med fint kakaopulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar