måndag 31 januari 2011

ChokladSemla 2011




Missa inte premiären på fredag, 4 februari. Då bakar vi årets första choklasemlor. Sedan bakar vi chokladsemlor fredag och lördag ända fram till 5 mars. Vill du vara riktigt säker på att kunna sätta tänderna i en, är det bäst att beställa. Maila, ring eller sms:a. 0768-716884 amina@chokladstudion.se

Premiärhelgen kommer det att finnas två varianter. Den som säljer bäst blir Årets ChokladSemla 2011.

I Minas Chokladstudio har framröstningen av Årets ChokladSemla skett på olika sätt sedan vi öppnade 2007. Min favorit genom tiderna är hackad choklad i bullen, mörk chokladkräm istället för mandelmassa, riktig grädde och locket pudras med en blandning av kakao och florsocker.

Jag gillar små semlor, då kan man äta fler. Bullen bakar vi med ekologiskt dinkelmjöl och riktigt smör. Bullen får jäsa i kylen under natten och bakas av strax innan vi öppnar i butiken och kaféet. När din beställning tagits emot i kassan spritsas chokladtryffeln och grädden på bullen.
Semlor som stått länge i kylen blir torra och hårda. Det allra värsta är de man köper i livsmedelsbutiken, där de i vissa fall inte ens stått i kyla. Grädden har då blivit lite gul, torkat till och bildat ett skinn.

Semlor är för mig en riktig delikatess. Brukar längta från slutet av september. För mig skall semlor endast ätas under februari. Det räcker med 4 veckor innan Fastlagssöndagen, vilken för övrigt ligger lite senare i år. Tyvärr har Ritz conditori i Sölvesborg fått mig till att bryta mot mina innersta lagar. Varje år, första advent på Julmässan Slottslängorna i Sölvesborg serverar de de mest mumsiga semlor. Riktig semlefyllning med mandel, god grädde och lagom fluffig bulle.
En annan höjdarsemla kan man njuta hos min kära vän Katta på Ekströms bageri och café i Degeberga. Och jag säger inte detta bara för att vi är kompisar och samarbetar. Jag tycker verkligen att de är galet goda. Men vad kan man vänta sig av riktigt smör & grädde, mandel, ekologiskt mjöl och en stor klick yrkesstolthet!?
Det sista jag vill säga idag är: fråga om det är mandel i mandelfyllningen! Alldeles för många konditorier använder en färdig semlefyllning som man kan köpa på hink. För att göra semleförsäljningen extra lönsam görs fyllningen på aprikoskärnor istället för mandel. När jag var och handlade mat senast såg jag dessutom en plastask som man kunde köpa med hem och göra egna semlor. På etiketten stod det Mandelfyllning, trots att innehållsförteckningen saknade just mandel. Sådant blir jag upprörd över. Matnörd ;-)

2 kommentarer:

  1. För det första MUMS!!

    För det andra, jag håller helt med! Jag är också en matnörd av högsta rang, vilket många runtomkring mig irriteras av. Försökte leva en ynka månad helt utan socker, vilket var i stort sett omöjligt eftersom det finns i allt, speciellt i mat där det inte borde finnas!
    På samma plats som mandelfyllning utan mandel finns också maränger utan ägg. Upptäckte detta när jag såg att det såldes "mjölkfria" maränger.. VA?! Maränger innehåller väll inte mjölk?? Jodå, affärernas är gjorda på skummjölkpulver.. Så nu letar jag supersnabbaste o bästa receptet på att göra egna maränger :) Tips?!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Kram på dig Johanna!

    Jätteintressant, för min mamma är allergisk mot ägg och kan äta marängerna och majonnäs i de flesta smörgåstårtor!

    En nötallergisk vän till mig kan dessutom äta den klassiska påsen med "Nötkräm". Äter hon en liten bit av en nöt reagerar hon direkt.

    Sega maränger
    Värm ugnen till 150 grader
    Använd en superren och torr bunke. (Alla matnördar har väl våg ;-)) Vispa med elvisp eller i vispmaskin 100g äggvita till vitt fluff. Tillsätt 200g strösocker försiktigt under vispning. När marängen glänser klickar du upp marängen på bakplåtspapper och bakar dem i ugn. Vrid ner temp direkt till 100 grader. Baka tills du kan lossa marängerna från pappret. Lycka till!

    SvaraRadera